Sortiment tohoto oboru je velmi široký. Společným jmenovatelem všech aplikací je řídicí jednotka pro řízení, monitorování nebo jen signalizaci určitého systému, motoru, agregátu apod.
Příklady aplikací jsou řízení chodu pomocných energetických jednotek, spouštění a monitorování parametrů leteckých motorů, dodávek elektrické energie, ovládání systémů vytápění a klimatizace na letounu atp. Jednotky pracují velmi často s vysokým počtem senzorů a výkonových prvků. V případě procesorového provedení jsou jednotky vybaveny certifikovaným programovým vybavením.
Historicky nejstarším je systém omezovačů parametrů motoru M601 na letounu L410 M nebo L410UVP, který byl dlouhodobě a rozsáhle modifikován. Motor M601 je obecně vybaven systémem omezovačů mezních parametrů, který brání překročení povolených parametrů. Systém opticky informuje o překročení povolených hodnot krouticího momentu, otáček generátoru, otáček vrtule a teploty mezi turbínami, následně systém přímo zasáhne a aktuální hodnoty omezí.
Startovací a omezovací jednotka motoru GE H80
Startovací a omezovací jednotka motoru GE H80
Možnost testování jednotlivých funkčních obvodů
Startovací a omezovací jednotka motoru GE H80, tzv. jednotka SALM 601, sleduje tyto parametry: otáčky generátoru, otáčky vrtule, teplotu plynů mezi turbínami, rychlost nárůstu teploty plynů a kroutícího momentu hřídele.
Překročení kteréhokoliv ze sledovaných parametrů je signalizováno a následně je zahájeno jeho omezení. Součástí omezovače motorových parametrů je i vyhodnocení mezní teploty plynů. Jednotka obsahuje i možnost testování jednotlivých funkčních obvodů přístroje pro spouštění a řízení motoru.
Sledování technického stavu motoru
Sledování technického stavu motoru
Zvýšená provozní bezpečnost a spolehlivost motorů M601
Systém ELMS601 (Engine Load Monitoring System) slouží pro sledování technického stavu motoru M601 s cílem zvýšit provozní bezpečnost a spolehlivost motorů M 601 a zároveň dosáhnout snížení nákladů na jejich provoz a údržbu. Systém byl určen pro letouny L410.
Souprava je složena ze souboru technických a programových prostředků pro monitorování a vyhodnocování vytížení chodu motoru M601. Systém provádí výpočet doby do ukončení životnosti sledovaných komponent motoru M601. Jsou sledovány díly motoru jako například buben axiálního kompresoru, kolo radiálního kompresoru, hlavní hřídel, rozstřikovací kroužek, disk generátorové turbíny, zadní hřídel, disk volné turbíny aj.
Systém se skládá ze záznamové jednotky RELMU 601 a zobrazovací jednotky PELMU 601 - umožňuje čtení a zobrazování dat z jednotky RELMU 601 a zároveň její ovládání.
Systém kontroly dodávky elektrické energie
Systém kontroly dodávky elektrické energie
Kontrola elektrického proudu na topných systémech letounu
Systém kontroly dodávky elektrické energie letounu slouží ke kontrole elektrického proudu na topných systémech letounu. V případě přerušení či poklesu elektrického proudu jsou na výstupech bloku elektroniky generovány výstražné signály.
Řídicí systém pomocné energetické jednotky
Řídicí systém pomocné energetické jednotky
Signály potřebné pro řízení startovacího cyklu a chodu PEJ
Řídicí jednotka je částí řídicího systému pomocné energetické jednotky (APU), turbínového motoru, který slouží jako zdroj stlačeného vzduchu pro startování hlavního motoru letounu nebo rotační zdroje elektrické energie. Řídicí skříňka vytváří signály potřebné pro řízení startovacího cyklu a chodu této pomocné energetické jednotky.
- Systém pro měření a plnění paliva
- Systémy pro řízení odledňování letounu
- Systémy vytápění a vyhřívání
- Řídicí jednotky pro řízení a monitorování agregátů
- Přístroje pro měření fyzikálních veličin
- VHF/UHF radiostanice, antény
- Výkonové měniče